Ужичка гимназија одувек је била позната по својој посвећености образовању и стварању подстицајног окружења за ученике, али последњих година посебно се истиче кроз иновативне пројекте својих ђака. Док школа континуирано ради на превенцији вршњачког насиља и подршци ученицима, права снага Ужичке гимназије лежи у креативности и способности младих да понуде решења за стварне друштвене изазове.
Један од најсветлијих примера долази од тима ученика под симболичним именом „Чујемо вас“, који је освојио прво место на јубиларном 20. такмичењу за најбољу технолошку иновацију Србије у категорији средњих школа. Њихова идеја – уређај Д-код, револуционарно је решење које омогућава превод знаковног језика глувонемих у говор и обрнуто, чиме се значајно унапређује комуникација и инклузија особа са оштећењем слуха.
– У Србији постоји само 30 лиценцираних преводилаца на 70.000 глувонемих особа, што значи да многи од њих немају адекватну подршку у свакодневним ситуацијама. У свeту чак 6.1% (466 милиона) популацијe има проблeмe са слухом и говором. Наша идеја је да омогућимо тим људима већу укљученост у друштво, пружајући им алат који им је увек доступан – истиче један од чланова победничког тима, Андрија Јанковић.
Поред Андрије, тим чине и Јагош Ђурковић, Вељко Маринковић, Лука Максимовић и Богдан Кузмић, уз менторство професорке Бранкице Скорковић. Њихов ентузијазам и посвећеност овом пројекту отворили су врата ка међународним приликама – тренутно истражују могућности аплицирања за UNESCO програм, као и контакт са глобалним инвеститорима попут Y Combinator.
Подршка и мотивација као кључ успеха
Директорка Ужичке гимназије, Биљана Грујичић, с поносом истиче колико је важно препознати потенцијал ученика и пружити им неопходну подршку.
– Оно што нас чини другачијима јесте чињеница да не само да подстичемо креативност, већ пружамо и све ресурсе и менторство које је ученицима потребно да реализују своје идеје – објашњава Грујичић.

Школа сарађује са иновативним центрима као што је РисХаб у Ужицу, који подстиче развој креативности и предузетничког духа код младих. Кроз ову сарадњу, ученици Ужичке гимназије имају прилику да раде на конкретним пројектима и сарађују са стручњацима из области технологије и бизниса.
Школа будућности: Планови и амбиције
Поред тренутних успеха, Ужичка гимназија не планира да стане. Велики корак напред представља избор школе као једне од институција у Србији за отварање Меjкерс Лаб-а, иновативне учионице будућности. Овај пројекат део је ширег СТЕАМЕ програма (наука, технологија, инжењерство, уметност, математика, предузетништво), чиме се ученицима омогућава рад са најсавременијом опремом и развој вештина које су кључне за будућност.
– Чињеница да смо изабрани међу великим бројем школа у Србији потврђује труд који смо улагали у претходном периоду. Радујемо се свим открићима и успесима које ће наши ученици остварити у новој учионици будућности – додаје Грујичић.
Борба против насиља – паралелни изазов
И док Ужичка гимназија ниже успехе на пољу иновација, истовремено озбиљно приступа проблему вршњачког насиља. Како директорка Грујичић наводи, у школи је формиран Тим за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања, који спроводи различите мере – од друштвено-корисног рада за починиоце насиља до интензивног рада са жртвама кроз сарадњу са школском педагошко-психолошком службом.
– Сви ученици и наставници укључени су у платформу „Чувам те“, која нам омогућава ефикасно евидентирање и брзо реаговање на сваки случај насиља. Учимо децу како да препознају насиље, али и да буду подршка једни другима – истиче директорка.
Превентивни програми и едукације су стално присутни у школи, а посебна пажња се посвећује стручном усавршавању наставника, што потврђује и недавно спроведен пројекат Министарства просвете „Понашање у кризним ситуацијама“.

Млади у центру промена
Поред институционалне подршке, значајну улогу у сузбијању насиља и креирању позитивне школске атмосфере имају сами ученици. Директорка истиче да би њихов ангажман могао бити још већи кроз вршњачке едукације, трибине и дискусије.
– Млади најбоље разумеју своје вршњаке и њихове изазове. Њихова решења су често аутентична и ефикасна, и зато их мотивишемо да буду активни учесници у овом процесу – додаје она.
Будућност је у рукама младих
Успех Ужичке гимназије лежи у споју иновативности и друштвене одговорности. Док ученици креирају пројекте који имају глобални потенцијал, школа истовремено гради сигурно и подстицајно окружење у којем сви имају прилику да расту. Иницијативе попут Д-кода доказују да млади из Србије могу да буду носиоци промена, не само у својој локалној заједници, већ и на светском нивоу.
– Верујемо у наше ученике, у њихове идеје и потенцијал да мењају свет. Они су наша будућност и понос Гимназије Ужице – закључује директорка Биљана Грујичић.
Љ.Марковић
